Някои хора казват, че имам а’зам не е отдавал значение на Хадис-и шерифите, а е действал само чрез къяс1. В тези твърдения няма и частичка истина. Едно от менкибе-тата (събития) по тази тема, гласи следното:
Внукът на Хазрет-и Али, Хазрет-и Мухаммед бин Хасан “радияллаху анхума”, дойде при хазрети имам а’зам и му каза:
“Дочух, че чрез извършения от вас къяс, сте се противопоставяли на Хадис-и шерифите на моя дядо. Затова съм тук“.
Имамът отвърна:
“Подслонявам се при Аллаху теаля от такова деяние”, след което седна с уважение на колената си и запита госта си:
“Ефендим, кой е по-слаб: жената или мъжът?
“– Жената е с по-слабо творение”.
“Какъв дял от наследството се полага на жената, според религията ни?
“– Колкото половината на полагащото се на мъжа”, отвърна гостът.
“Вижте, ако трябваше да използвам къяс, бих издал противоположното на този указ. Например бих ви казал, (За това, че жената е по-слаба трябва да получи две половини, а мъжа- само една). В такъв случай, според това, което казахте и според това което ви съобщих, не показва ли ясно, че съм се вкопчил здраво в Хадис-и шерифите?”
“– Така е. Тука (по тази тема) не се противоречи на Хадис-и шерифите”.
Хазрет-и имамът продължи:
“Намазът ли е по-важен или оруджът?”
“– Разбира се, че намаза”.
“Ако бях издал указ, чрез къяс за това, бих казал на жена в месечен цикъл, да направи ка’за, т.е. да си навакса пропуснатите намази през месец рамазан, вместо да направи ка’за за своите неотслужени оруджи. Не показва ли и този пример моята обвързаност към Хадис-и шерифите?”
“– Да, и в това няма противоречие към хадис-и шерифите”, се съгласи гостът.
Имам а’зам продължи:
“Нека ви задам още един въпрос. Кое е по-голям неджасет (нечистотия), урината или заплодителната течност?
“– Разбира се, че урината”.
“Ако бях извършил къяс по тази тема, бих казал, че трябва да се вземе гюсл–абдест2, след отделяне на урина от тялото, а не след отделянето на заплодителната течност. Приютявам се при Аллаху теаля от изказване на думи противоречащи на Хадис-и шерифите.”
След тези думи Мухаммед бин Хасан “рахиме-хуллаху теаля” осъзна, че са му представили имам а’зам Ебу Ханифе по грешен начин. Той стана и целуна великия имам по челото.
От тази случка става ясно как знанието на един учен може да бъде разбрано единствено от друг учен.
Всяка дума и всяко деяние на хазрети имам а’зам бяха спрямо Коран-и керим и Хадис-и шерифите. Ако някой човек разтърси обстойно и съвестно, без да упорства и да завижда, думите на четирите имама на мезхебите, би осъзнал, че те са, като звездите в небосклона.
1 Оприличаване на едно нещо с друго
2 Цялостно измиване на тялото
Очаквайте скоро автобиографичната книга на имам а’зам Ебу Ханифе, от серията :„Енциклопедия за ислямските учени“ в раздел “КНИГИ”