Въпрос:Какво е несх и дали го има в свещения Коран?
Отговор: Да, без съмнение в свeщения Коран има несх. Несх означава промяна в задълженията и забраните. Във времето от Адем “алейхисселям” до Мухаммед “алейхисселям” (т.е. във всяка религия), основите на вярата бяха едни и същи. Разликата беше в техните закони, отнасящи се до делата. Ислямът извърши несх (отмени) всички останали религии. Свещеният Коран бе низпослан за 23 години, айет по айет, постепенно. Например, отначало алкохолът не беше забранен. След това бе низпослан айет (знамение), в което се казваше, че в алкохола има и полза, и вреда, но вредата е по-вече. И най-накрая беше низпослана категорична заповед за неговата забрана.
В сура Бакара, 106-и айет по смисъл се казва:
“Каквото и знамение да отменим или накараме да се забрави, донасяме по-добро или подобно на него.”
Хаша (Аллах да пази)! Този айет не е низпослан напразно. Несхът съществува и ислямските учени са написали много неща за него. Не бива да се обръща внимание на онези, които го отричат!
В книгата “Беянулхак” се казва:
“Няма несх в онези айети, в които се дава информация за пратениците, Рая и Ада. Има несх единствено в онези, които се съдържат повели и забрани. В своята същност несх не означава да се промени самия закон, а да се съобщи, че времето на неговата валидност вече е изтекло. Свещеният Коран отмени законите на Евангелието и Тората.”
Видове несх:
1. Несх (промяна) на айет с айет: Например чрез 180-и айет на сура Бакара беше повелено на онези, които са в предсмъртно състояние, да изпълнят завещание за техните майки, бащи и близки. След това чрез 11-и айет на сура Ниса се показа кой колко завещание ще получи, след което задължението за завещание в предсмъртно състояние отпадна.
В 33-ти айет на сура Ниса по смисъл се казва: “Дайте и на онези, с които се обвързваха вашите клетви, полагащото им се.” Според този айет имаше възможност двама мюсюлмани, които не са роднини, да се обвържат в клетва и единият да унаследи другия. Този айет беше отменен със 75-и айет на сура Енфал, в който се съобщава, че по-достойни да станат наследници са близките роднини. (Ебу Давуд)
2. Несх на айет със сунна: Например, 180-и айет на сура Бакара, където по смисъл се казва: “Когато смъртта надвисне, е фарз да се направи завещание за двамата родители и близките”, е отменен със следния хадис-и шериф: “Няма завещание за наследника.”(Бухари)
В Свещения Коран се споменава за 8 групи хора, на които се дава зекат. Една от тях е муеллефе-и кулуб, т.е. немюсюлмани, които искаме да привлечем към исляма или да се предпазим от тяхното зло или новоприели исляма със слаба вяра. По време на хазрети Ебу Бекр, хазрети Омар (радиаллаху анхума) ръководеше Бейтул мал (Държавната хазна). Той предаде хадис-и шерифа на Муаз, в който се казва: “Вземи зекята от богатите мюсюлмани и го дай на бедните” (Този хадис-и шериф е споменат във всички сборници на Кутуб-и ситте), и каза, че Расулюллах е извършил несх на заповедта относно муеллефе-и кулюб. Всички сподвижници единодушно приеха това и се стигна до иджма (единодушие). (Реддул Мухтар)
3. Несх на сунна с айет: Когато първите мюсюлмани кланяха намаз се обръщаха към Йерусалим, срещу Бейтул Макдис (Свещения Храм). Тази практика е отменена с 144-и айет на сура Бакара, където се заповядва да се обърнат към Месджид-и харам, т.е. към Кяабе.
4. Несх на сунна със сунна: Например, в един хадис-и шериф се казва: “Бях ви забранил да посещавате гробищата, вече – оттук насетне – ги посещавайте!”(Ибни Мадже)