Въпрос: Един млад духовник уехабия казва: “Не е позволено да се чете Коран на гробищата?” Нима не е сунна да се чете Коран на гробище?
Отговор: Да, това е сунна! В следните три хадис-и шерифа, по смисъл, се казва:
(Четете Йасин за вашите мъртъвци) [И. Ахмед]
(Четете сура Йасин. В нея има десет берекета… 1-… 9- Ако бъде изчетена за починал човек, мъчението му намалява…) [Дейлеми]
(Към посещаващия всеки петък гробовете на своите майка, бащаили друг [мюсюлманин] и четящ им сура Йасин, Аллаху теаля проявява толкова милост, колкото букви има в сура Йасин) [И.Рафи]
Имам Ахмед бин Ханбел “радияллаху анх” е казал: “Когато влезете в гробище, прочетете сура Фатиха, Кул-еузитата (сурите Нас и Феляк) и сура Ихляс! Подарете севаба от тях на покойниците! Севабът би достигнал до всеки един от тях.”
Нека видим какво се казва по темата в достоверните източници и базови книги в исляма:
В хадис-и шериф се казва: “Ако някой, преминавайки през гробище, изчете 11 пъти сура Ихляс и подари севаба на мъртъвците, ще получи толкова сeваб, колкото е броят на покойниците в него.”(Етфал-ул муслимин – Имам Биргиви)
Да се чете Коран-и керим на гробище е сунна. (Сеййид Ахмед Тахтави)
Да се седне на гробището и да се чете Коран-и керим е джаиз (позволено). (Халеби-и кебир, стр. 496)
Севабът на четения Коран-и керим на гробищата трябва да се подари на мъртъвците. (Фетава-йи Хиндиййе: том 5., стр. 350)
На гробищата могат да се четат на висок или тих глас сура Мулк или други сури. (Захире)
Възнамерилият да бъде чут гласът на Коран-и керим за успокоението на умрелите, чете на висок глас. (Ханиййе)
След като младият уехабия дава примери от неследващия нито един от четерите праведни мезхеба Ибни Теммийе и неговия ученик чомез Ибни Каййъм, както и допълвайки двата хадис-и шерифа, “Не превръщайте гроба ми в байрам” и “Не превръщайте къщите си в гробище, кланяйте намаз в къщите си” той твърди, че четенето на Коран-и керим на гробище е бидат.”
Мухаддисът (ученият по хадис) хазрети Абдулазим-и Мунзири, разяснявайки на хадиса: “Не превръщайте гроба ми в байрам”, е съобщил че смисълът му е, “Не оставяйте посещението на гроба ми за веднъж годишно, като байрама! Опитвайте се да го посещавате по всяко време!” А хадисът “Не превръщайте къщите си в гробище!” означава: “Не оприличавайте къщите си на гробове, некланяйки намаз в тях”, защото на гробища не се кланя намаз. (Ф. Билгилер)
Превод от: (кликнете върху тази табелка, за да видите оригинала на статията)